I dalszy ciag zwrotow
- zwroty z "
fra"
å si fra om noe : Hun sa fra om det hun var misfornøyd med. - Ona powiedziala / dala znac o tym z czego jest niezadowolona.
å høre fra : Jeg har ikke hørt fra henne på lenge. - Od dawna nie mam od niej wiadomosci / nie odzywa sie .
å ta fra hverandre : Han tok motoren fra hverandre. - On rozebral / rozmontowal motor.
å få brev fra : Jeg fikk brev fra henne i går. - Wczorej otrzymalem od niej list.
å få telefon fra : Jeg fikk telefon fra henne i går. - Ona wczoraj do mnie dzwonila.
å hilse fra : Jeg skal hilse deg fra Lars. - Mam cie pozdrowic od Lars.
- zwroty z
"i"
å være glad i : Jeg er glad i sjokolade. - Lubie czekolade.
å være forelsket i : Jeg er forelsket i deg. - Jestem w tobie zakochana.
å være interessert i : Han er interessert i henne. - On jest nia zainteresowany.
å undervise i : Hun underviser i engelsk. - On uczy / naucza angielskiego.
å lese i : Han leste det i en bok . - On przeczytal to w ksiazce.
å ha vondt i : Jeg har vondt i hodet. - Boli mnie glowa.
å være enig i : Jeg er enig i det. - Zgadzam sie z tym.
i veien : Hva er det i veien med deg ? - Co z toba jest ? Co jest z toba nie tak ?
- zwroty z "med"
å være sammen med : Jeg var sammen med Ida i går. - Bylam wczoraj ( razem ) z Ida.
å regne med : Jeg regner med at de kommer hjem snart. - Licze na to, ze oni niedlugo przyjda do domu.
å drive med : Hva driver du med ? - Co ty robisz ? Co ty wyprawiasz ? Czym sie zajmujesz ?
å arbeide med : Hun arbeider med barn. - Ona pracuje z dziecmi.
å snakke med : Jeg snakket med henne i går. - Wczoraj z nia rozmawialam.
å bli med : Blir du med på kino ? - Pojdziesz ze mna do kina ?
å være enig med : Jeg er enig med deg. - Zgadzam sie z toba.
å være fornøyd med : Jeg er fornøyd med arbeidet mitt. - Jestem zadowolona z mojej pracy.
CDN